vrijdag 13 april 2018

een volgende staat

Dag 10 en 11

Little rock - Mounte Pleasant

Het is nu donderdag 12 april en we zijn al meer dan een dikke week met onze camper onderweg. We hebben ondertussen al 7 staten doorkruist, in sommige was het maar een blitzbezoek en andere werden uitgebreider bezocht.

Gisteren was het maar een korte verplaatsing naar een andere camping, we hadden nl een alternatief moeten zoeken voor de camping in Little Rock omdat zij maar 1 nacht meer vrij hadden en wij er eigenlijk 2 wilden blijven. De camping lag vlak bij de rivier en je moest maar een voetgangersbrug oversteken en je was in downtown, logisch dus dat zij altijd vol zijn.

Bij aankomst installeerden we onze camper en vertrokken naar het centrum. Aan de andere kant van de brug ligt het William J Clinton Presidential Library, een mooi modern gebouw dat geheel gewijd is aan president Bill Clinton.  Hij heeft hier jaren gewoond toen hij gouverneur was en dat ze daar trots op zijn is te zien aan de vele benamingen die straten, bruggen, vliegveld enz.…die de naam Clinton kregen. Het museum was erg interessant met nog een extra tentoonstelling over hoe muziek door de jaren heen politiek getint kan zijn en ook rechtstreeks met de presidenten iets te maken heeft. 1 naam zijn we in het hele gebouw niet tegengekomen en dat was die van Monica Lewinski, hoe zou dat komen ;-)

Nadien wilden we naar Capitol Hill, het parlementsgebouw van de staat Arkansas maar omdat dit aan de andere kant van de stad ligt reserveerden we een Uber. Dit was gelijk onze 1e Uberervaring en het was zeker voor herhaling vatbaar. Reserveren via internet, betalen met je smartphone en enkele minuten later staat er een auto voor je neus. Ze melden welke auto met welke chauffeur je kan verwachten en ook de chauffeur weet welke persoon hij moet oppikken, na een aangenaam ritje werden we netjes afgezet voor de deur van het gebouw, heel handig en overzichtelijk.

Bij de ingang werd je gecontroleerd maar eens je binnen was mocht je vrij rondlopen, zie ik ons nog niet doen op het Schoon verdiep van het stadhuis in Antwerpen. Hier werd ook het kapitaal van de staat bewaard in een super beveiligde kluis, dat ze er trots op zijn dat hier zoveel cash geld ligt mocht je dan ook gaan bezoeken.  Tijdens de uitleg kregen we prompt een grote stapel geld in ons handen gestopt, sta je daar met een half miljoen dollar in je handen, heel onwennig want het zal de eerste maar ook de laatste keer zijn dat we zoveel geld vasthadden.

Na het bezoek bestelden we terug een Uber die ons naar Rivermarket bracht, het centrum met restaurantjes en enkele winkeltjes. Aan een eigenares van een winkeltje vroegen we of zij een goed restaurant wist en zij stelde voor om in The Flying Fish te gaan eten. Toen we het restaurant binnen gingen hadden we niet onmiddellijk het systeem door van bestellen maar je moest eerst je bestelling aan de kassa doorgeven, betalen en ergens gaan zitten. Je kreeg een beeper mee en als die afging moest je je eten aan de toog gaan afhalen. Op het menu stond er uiteraard veel vis en schaaldieren op, Peter koos voor de catfish en ik voor snowcrab. Dit is iets wat ik al heel lang wilde eten maar vond het overal nogal prijzig, hier kost het 'maar' 16,99$, wat heel goedkoop is. De 2 grote krabbenscharen lagen op een ronde plateau met een maiskolf en 2 patatjes in de schil en dat was mijne meug wel. Peter had al lang zijn bord op toen ik nog volop zat te peuzelen, dat ik daarna wel een wasbeurt kon gebruiken nam ik er wat al te graag bij. Het restaurant was weer een goeie tip van een local want het was er bij momenten zo druk dat ze tot buiten stonden aan te schuiven.

Daarna nog een wandeling terug naar onze camper over de brug met het uitzicht over een prachtig verlichtte stad en dat was weeral een mooie afsluiter van een mooie dag op onze rondreis.

De volgende morgen was het plan om wat kilometers te doen want aan dit tempo gaan we waarschijnlijk niet op tijd in Las Vegas geraken. De weg naar Dallas is redelijk saai langs de snelweg en om die te breken stopten we in het stadje Hope in het zuiden van de staat Arkansas. Hier staat het huis waar Bill Clinton zijn eerste jonge jaren gewoond heeft en dat nu tot de National Parkservices behoort. Vanaf zijn geboorte tot hij 6 jaar was, is hij hier grootgebracht, omdat zijn pa al gestorven was voor hij geboren was en zijn moeder er dus alleen voorstond, woonden zij bij de grootouders in dit huis en omdat zijn moeder terug ging studeren in New Orleans werd kleine Bill opgevangen door hen. Later is zijn moeder hertrouwd met Roger Clinton en verhuisde het nieuwe gezin naar Hot Springs. De oorspronkelijke achternaam van Bill is Blythe maar later heeft hij de naam van zijn stiefvader officieel overgenomen nl zoals iedereen hem kent onder Clinton. Het huis is helemaal gerestaureerd en was voor die tijd redelijk groot en luxueus.

Na het bezoek reden we verder en bij de staatsgrens met Texas stopten we even bij de toeristische dienst om naar een camping te zoeken. Vorige dagen hebben we al ondervonden toen we online probeerden een camping te reserveren het telkens stopte bij de postcode die je moest invullen. Je kan ook telefonisch reserveren maar met een Europese gsm kost dit stukken van mensen en dat is nou ook weer niet de bedoeling. Ons plan was nog om onderweg een Amerikaanse prepaid kaart te gaan kopen maar de dame in de AT&T-winkel, een Amerikaanse provider, was te lomp om te helpen donderen dus zijn we maar doorgereden. De mevrouw in de toeristische dienst daarentegen hielp ons aan een goed kampeeradres en zodoende staan we nu op een plekje in een State Park waar we kunnen overnachten

1. Wat een gigantisch grote camper, en wat hebben jullie al interessante dingen gezien en precies ook lekker gegeten.